návrh řešení Karlova náměstí v Praze - soutěž 2008
odměna - atelier SAEM (vedoucí architekt)
80550 m2, 553m délka, 146m průměrná šířka
Dnes nese tento prostor název „náměstí“. Vytyčen byl jako největší tržiště – součást
urbanistického fenoménu – Nového Města pražského (základní kámen položen roku
1348 českým králem a římským císařem Karlem IV.) Význam celé této ojedinělé
koncepce dnes v pražských ulicích nikdo nenajde. Karel IV je synonymem Karlova
mostu, Karlovy Univerzity, Karlova Karlštejnu, celé zlaté éry, kdy České země byly
sídlem království a císařství, centrem kultury a vzdělanosti. Nový papež buduje nové
sídlo v Avignonu a rozhoduje se pro velkorysou koncepci nového papežského paláce.
Dosavadní stavby byly souhrnem zmatečného neefektivního bourání, výstavby
a zase bourání, středověké ulice nedávaly dost prostoru velkolepým plánům. Karel
jako papežův chráněnec měl vše z první ruky. Rozhodl se ve svém novém sídle Praze
neopakovat chyby předešlých papežů z Avignonu, ale postavit nové město dle
velkolepé nadčasové vize. Město, které svou geometrií navazuje na Staré Město
pražské, ale velikostí parcel, ulic a tržišť a svou symbolikou však naprosto ojedinělého
nadčasového unikátního konceptu.
Karlovo náměstí je náměstí vytyčené v měřítku, které má s klasickým náměstím
pramálo společného. 80 550 čtverečních metrů. Blíže k starověkému božskému,
nadlidskému měřítku. Obrovské shromaždiště, tržiště, velkorysé parcely, soustředění
řemesel, cílová i přestupní stanice obchodních cest, nekonečná plocha
na – ve středověku nejdůležitější – východo-západní obchodní magistrále, kde se
do města přijíždělo nejvýstavnější Svinskou branou (sv. Jana, řečená slepá) a dnešní
Ječnou ulicí (27m šířky!!!). V neposlední řadě místo, kam Karel soustřeďuje centrum
svého velkého vzoru a snu – nebeského Jeruzaléma. Cílový bod poutních cest – první
pátek po neděli velikonoční lidu vystavované korunovační klenoty nejprve v dřevěné
věži s ochozem, později v Kapli Božího těla, odkud bylo žehnáno davům. Tento den
byl po staletí velmi významným svátkem.
Ví dnes některý pražan, natož turista, dojde-li sem vůbec, kde se ocitá? Pomineme-li
současný stav nynějšího parku, špatně přístupného, dožilého (který by se jistě dal
zkultivovat a který má nesporné kvality z dob svého založení, osnova je památkově
chráněná), říkáme si…
Proč park? Ochrání někdo naprosto ojedinělý urbanismus? Není náhodou Praha
naprosto unikátní svědectví Karlovy doby? V celosvětovém kontextu? Neměli bychom
se k tomu přihlásit? Tak, jako se při rekonstrukci chrámu rozhoduje, které slohové
období se odkryje, tak i v tomto případě je na místě se zeptat, zda kvality zbytku parku
z 19. stol převyšují sílu a kvalitu této urbanistické koncepce.
Prostor nynějšího Karlova náměstí nebyl v podstatě nikdy zcela uchopen, pozdější
doby nebyly již tak štědré, prostor nebyl nikdy vydlážděn, ještě před 150 lety to byla
blátivá, neuchopitelná plocha, špalíček, slanečkárna, trhy, cirkus…
Plocha měla a má být především shromaždištěm, cílem a křížením cest. Dnes
pominul trhovecký význam, poutě už jsou minulostí. Přesto magnetismus místa v celé
jeho velikosti, jak doufáme, stále existuje. Je to místo pro setkávání, shromáždění,
pro krátkodobou relaxaci,… Je to i součást cesty spojující Staré a Nové Město
s (ve středověku veledůležitým) klášterem Na Slovanech, kde na žádost papeže
kázali slovanští mniši v lidu srozumitelném jazyce. A konečně s Vyšehradem, kde se
středověká pouť uzavírá. Ta cesta by měla být čitelná, Praha by měla prezentovat své
poklady, skryté pod nánosy dob.
Plocha již ve středověku, lemována patrovými domy, nebyla „typickým“ náměstím.
Partery, tak od sebe vzdálené, spolu nikdy nekomunikovaly, vyjma špalíčku. Byla to
plocha soustřeďovaná do svého středu – ke kapli Božího těla. Nekomunikují ani dnes,
kdy se výška zástavby zněkolikanásobila, partery stále žijí svým životem a plocha
prozrazuje něco uvnitř sebe. Vnitřní část však nesmí být odříznutá, bez dialogu,
bariérou.
Proto také v návrhu přistupujeme k prostoru s představou znovuobnovit centrální
prostor v místech, kde stávala kaple, který ale přímo nekomunikuje s partery, nýbrž
se soustřeďuje do svého středu, kde podtrhuje vnímání os a průhledů. Fasády domů
s ním pak vstupují v dialog v druhém plánu. Naopak přiblížit se snažíme ke kostelu
sv. Ignáce, tak tragicky dnes odříznutého, bez jakéhokoli předprostoru a vazby
na okolí. Také prostor před radnicí nedýchá, je odříznut od okolí lichoběžníkem
jakéhosi parku, kde v koutě dřímá barokní kašna se sloupem sv. Josefa. To platí také
o Faustově domě, odkud se člověk složitě brodí přes kaskádu přechodů, aby narazil
na záda zarostlého parku. Neexistující průhledy, návaznosti, vazby na okolí. Z parku
se stává uzavřené ghetto, jako by uprostřed stál blok domů. Náměstí vlastně vůbec
nevnímáme. Cítíme pouze frekventované, dopravně přetížené ulice, chodci jsou
šikanováni systémem přechodů a ostrůvků, jakákoliv pěší trasa je za trest. Celá
plocha náměstí je rozsekána ulicemi a jednotlivými částmi parku na nečitelnou,
beztvarou, bezesměrou, zoufalou masu jakési neupravené zeleně, vycházející sice
z kvalitního parkového konceptu konce 19. stol., který však již dnes není v souladu
s tím, co jej obklopuje, co se od něj očekává, prostě vyrostl ze své doby a nemá již
odezvu.
Navrhujeme vrátit Praze tento výjimečný prostor v celé jeho magické velikosti,
celistvý, čitelný, koncepční prostor odrážející se od parterů do svého „srdce“
– centrální plochy vnitřního náměstí, vymezující se v rámci konceptu, komunikující
však v návaznostech, osách a průhledech se svým okolím. Pokusit se navázat
na Karlův velkolepý urbanismus, v kontextu dnešní doby. Mít na vědomí symboliku,
měřítko a nadčasovost, v jejímž duchu byla tato plocha vytyčena.
Jistě nestačí říci, že tak velké, lidským měřítkem těžko uchopitelné náměstí, které
po staletí nenašlo svou tvář, je vhodné osázet parkem, abychom měli více zeleně.
Při studiu kompozice Nového Města pražského nelze prohlásit, že vznikl
neuchopitelný, ve své velikosti dnes jako náměstí nepoužitelný prostor, který je nutno
pouze nějak „zaplnit“. Lze jen pokusit se pochopit a uchopit Karlovo dědictví.
Celkové architektonicko – urbanistické řešení:
Základní členění ploch:
Vnitřní náměstí dlážděné mozaikově do obrazců různými barvami žulové či
mramorové kostky – uzel cest v srdci náměstí – prostoru bývalé kaple Božího těla,
umístěné ve zlatém řezu, kde velikost místa je znázorněna proudem a životem,
abstraktní obraz přitahuje kolemjdoucí a magicky působí při pohledu z věže
Novoměstské radnice. Plocha pro shromáždění, podium, trhy, projekce, společenské
akce, instalace,… Vymezení prostoru dlažbou, okolním stromořadím, drobnými
transparentními budovami v pásech čel, ve které přechází obraz z dlažby
a v kompozici se stromy, kde budou umístěny vstupy do podzemních garáží,
do metra, průchody, obchody, kavárny, občerstvení…
Optické přičlenění kostela sv. Ignáce, průhledy, osy, vnímání základní
východo-západní osy, zároveň podpoření směrování přes náměstí od radnice
k Emausům, k Vyšehradu.
Obvodový pás – klidová, odpočinková zóna pod korunami stromů, zastavení, vodní
prvky, posezení, hry, odpočinek, děti, prostory pro instalace, sochy, akce.
Předprostor, předsálí, skrývající v sobě zároveň dialog s vnitřním náměstím,
sjednocené linie, návaznost grafického řešení, dlažeb. Směrování, setkávání,
zastavení.
Významným budovám na náměstí je vrácen předprostor, budovy jsou vtahovány
do prostoru a žijí (radnice, kostel sv. Ignáce, Faustův dům).
Náměstí je pěší křižovatkou cest Vinohrady – Václavské náměstí – Staroměstské
náměstí – Betlémské náměstí – Vltavské nábřeží – Vyšehrad. Pěší zońy v ulicích Ječná
a Resslova zajistí úchvatné propojení náměstí Míru v čele s monumentálním kostelem
svaté Ludmily a Jiráskova náměstí s Tančícím domem dnes vysunutým do jednoho
z hlavních průjezdů Prahou. Cesta lemována kostely, kterým je navrácena jejich
světská velikost (kostel Svatého Václava – na Zderaze, kostel Svatého Cyrila
a Metoděje, kostel Svatého Ignáce z Loyoly, kostel svaté Ludmily a nelze pominout
ani kostel Svatého Štěpána).
Pěší dopravní uzel – cesty, cyklostezky, přestupy, čekání v klidném prostředí uvnitř
stromořadí, vnímání okolí. Prostor, kde se setkává pohyb s odpočinkem, prostor bez
překážek, mantinelů, šikan, nuceného směrování, svoboda a volnost pohybu. Prostor
s možností výběru…